ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ...

ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ...
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ " ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ"...

Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2017

ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΟΙ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ "ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ"...

                                                    Σ'ένα ξεχωριστό χώρο

O νέος και πρωτοποριακός χώρος παιχνιδιού και επικοινωνίας, είναι εδώ.
 Ένα κέντρο δημιουργικής απασχόλησης φτιαγμένο με αγάπη, όπου τα παιδιά σας βλέπουν τη γνώση να γίνεται παιχνίδι.
 Μέσα από το ελεύθερο παιχνίδι, αλλά και από υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, προάγεται η καλλιέργεια των φυσικών τους κλίσεων καθώς και η φαντασία τους.

οι  εγγραφές ξεκίνουν την Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου σας περιμένουμε να Δείτε απο Κόντα τον χώρο μας,εσείς και τα ΠΑΙΔΙΑ σας...
βρισκόμαστε στις Μοίρες στην Οδό ΄'Οδηγήτριας 56 "έναντι Πρώτου Δημοτικού Σχολείου Μοιρών...

Ωράριο Λειτουργείας:Απο Δευτέρα -Παρασκεύη
           απογευματινές ώρες :17:00-20:00
Kαι Σάββατο πρωί 12:00-2:00...
     
Τηλέφωνο Επικοινωνίας:28920 22319
Κινητό: 6975203028 και 6934247104
e-mail:dhmioyrgikothta@gmail.com Facebook: //https://www.facebook.com/dhmiourgikothta/ 
site:https://dhmiourgikothta.blogspot.com.


Καπαρουδάκης Ιωάννης
Παιδαγωγός-εμψυχωτής

Δραστηριότητες...

Θεατρικό παιχνίδι

 

Το Θεατρικό Παιχνίδι απευθύνεται σε παιδιά 3-5 ετών Προσχολικής Ηλικίας ,6-9 Προεφηβικό και  10-17 Εφηβικό όπως και για Ενήλικες..

Μέσα από ασκήσεις χαλάρωσης, συγκέντρωσης, ομαδικότητας...

Μουσικοκινητικά παιχνίδια

Μέσα από το παιχνίδι και τις διασκεδαστικές ασκήσεις κίνησης και μουσικής, το παιδί αποκτά καλύτερη σχέση με το σώμα του...

Εικαστικά                                       
                                       


Σκοπός του μαθήματος είναι η εκμάθηση της σωστής χρήσης του κάθε ζωγραφικού υλικού...
  
Μεταβρεφικό &Βρεφικό Τμήμα
Το τμήμα αυτό προσφέρει μια ξεχωριστή φροντίδα-φύλαξη, διαθέτει εξοπλισμό για χαρούμενη ενασχόληση των βρεφών.
Κύριο μέλημα μας σε αυτή την ηλικία είναι τόσο η ομαλή προσαρμογή του παιδιού στην ομάδα ,όσο και η προσωπική φροντίδα και καθαριότητα .
Όσον αφορά τις δραστηριότητες στο βρεφικό τμήμα έχει να κάνει με απλές κινητικές ασκήσεις, τραγουδάκια, παραμύθια, μιμητικά παιχνίδια κ.α.






Δευτέρα 18 Σεπτεμβρίου 2017

ΤΟ ΠΙΑΣΙΜΟ ΤΟΥ ΜΟΛΥΒΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ...

Η ικανότητα να γράφουμε είναι μια πιο σύνθετη ικανότητα από όσο νομίζουμε. Το γράψιμο επηρεάζεται από την ανάπτυξη της αισθησιοκινητικής, αντιληπτικής και γνωστικής ικανότητας.
Ο πιο σωστός και κοινά αποδεκτός τρόπο να πιάνουμε το μολύβι είναι με τα τρία δάχτυλα (αντίχειρας – δείκτης – μέσος) τα δάχτυλα δηλαδή που κάνουμε το σταυρό μας. Παρόλα αυτά υπάρχουν και άλλοι τρόποι πιασίματος του μολυβιού που είναι το ίδιο αποτελεσματικοί σύμφωνα με τους επιστήμονες. Είναι πολύ σημαντικό να πιάνουμε σωστά το μολύβι με όσο το δυνατόν λιγότερη πίεση στους μύες.
Είναι σημαντικό το παιδί από τη στιγμή που αρχίζει να πιάνει στα χέρια του μολύβι (ξυλομπογιά, μαρκαδόρο ή οποιοδήποτε αντικείμενο γραφής) να περάσει από όλα τα στάδια πιασίματος και να μην περιμένουμε να κρατήσει σωστά το μολύβι. Και είναι σημαντικό, γιατί βοηθάει στην εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας και της γενικότερης ικανότητας του χεριού να πιάνει. Για το λόγο αυτό δεν πρέπει να πιέζουμε τα μικρά παιδιά να πιάνουν σωστά το μολύβι και να τα ζορίζουμε να το κρατήσουν όπως θέλουμε εμείς, αλλά να τους δίνουμε το χρόνο που χρειάζονται να προσαρμόζονται στο σωστό τρόπο κρατήματος του μολυβιού. Αν το παιδί μάθει να κρατάει λάθος το μολύβι (επειδή το πιέσαμε να το κάνει νωρίτερα) το πιθανότερο είναι πως μετά δε θα μπορέσει να διορθώσει το λάθος κράτημα του μολυβιού.
Για να μπορέσει ένα παιδί να πιάσει σωστά το μολύβι θα πρέπει να αναπτυχθούν οι μύες του στους ώμους και στα χέρια. Για να επιτευχθεί αυτό προτρέπουμε τα μικρά παιδιά να παίρνουν μέρος σε μια σειρά από δραστηριότητες αδρής κινητικότητας, όπως μπουσούλισμα, σκαρφάλωμα, σπρώξιμο, ώστε οι μύες στους ώμους και τα χέρια να δυναμώσουν , να γίνουν πιο σταθεροί και κατ’ επέκταση το πιάσιμο του μολυβιού να γίνει με πιο σωστό και ώριμο τρόπο.
Αν πιέσουμε το παιδί να κρατήσει το μολύβι «σωστά» πριν να είναι οργανικά έτοιμο, τότε το πιθανότερο είναι να το δούμε να πιάνει το μολύβι με περίεργους τρόπους, να μην μπορεί να κατευθύνει το μολύβι ή το μαρκαδόρο και έτσι να μην μένει ευχαριστημένο με το αποτέλεσμα που φέρνει. Απόρροια αυτής της δυσάρεστης κατάστασης είναι σταδιακά το παιδί να αποφεύγει να ασχολείται με ανάλογες δραστηριότητες και σε πολλές περιπτώσεις να φτάνει σε σημείο να τις αποστρέφεται.
ΤΑ ΣΥΝΗΘΕΣΤΕΡΑ ΣΤΑΔΙΑ:
fine-motor-grasp-development-with-names
1-2 ετων:
Το παιδί πιάνει το αντικείμενο γραφής με τη γροθιά του. Μοιάζει σαν να πιάνει ξίφος και μουτζουρώνει στη σελίδα χρησιμοποιώντας όλο το χέρι (από τον ώμο έως τα δάχτυλα).
fisted-grasp
2-3 ετών:
Το παιδί χρησιμοποιεί όλα του τα δάχτυλα για να πιάσει το εργαλείο γραφής αλλά ο καρπός είναι έτσι γυρισμένος, ώστε η παλάμη να κοιτάει προς τα κάτω. Τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία έχουν αρχίσει να σταθεροποιούν τους ώμους τους, όποτε τώρα η κίνηση έρχεται από τον αγκώνα και κάτω. Σε αυτήν την ηλικία τα παιδιά είναι σε θέση να κάνουν μια ευθεία γραμμή ή μια καμπύλη.
palmar-grasp
3-4 ετών:
Τα παιδιά κρατούν τώρα το εργαλείο γραφής με 4 δάχτυλα και το κρατούν δημιουργώντας ένα τόξο μεταξύ του αντίχειρα και του δείκτη. Η κίνηση τώρα έρχεται περισσότερο από τον καρπό και την παλάμη, ενώ τα δάχτυλα κινούνται τώρα όλα μαζί. Σε αυτήν την ηλικία τα παιδιά συνήθως μπορούν να ενώνουν τελείες προκειμένου να σχεδιάσουν μια εικόνα, να σχεδιάσουν σε ζιγκ-ζαγκ καθώς και γραμμές που τέμνονται. Προσπαθούν επίσης να ζωγραφίσουν απλά ανθρωπάκια.
five-finger-grasp
4-6 ετών:
Τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία συνήθως χρησιμοποιούν 3 δάχτυλα για να κρατούν το εργαλείο γραφής και μάλιστα τα τρία αυτά δάχτυλα λειτουργούν ως μια ενότητα. Τα σκίτσα των ανθρώπων γίνονται τώρα με περισσότερες λεπτομέρειες.
Όσο τα δάχτυλα που κρατούν το μολύβι αρχίζουν να κινούνται ανεξάρτητα, ο παράμεσος και το μικρό δάχτυλο αρχίζουν να στρέφονται προς την παλάμη, το άνοιγμα μεταξύ του αντίχειρα και του δείκτη-μέσου μεγαλώνει και το εργαλείο γραφής το κρατάνε πιο κοντά στη μύτη του, έτσι ώστε η γραφή να προέρχεται από τις άκρες των δακτύλων.
static tripod grasp
Tο τελικό στάδιο που είναι και ο απώτερος στόχος:
Dynamic Tripod Grip
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΒΟΗΘΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΧΕΡΙΩΝ
Σχοινάκι
Σπάσιμο των φυσαλίδων από το νάιλον που τυλίγουμε έπιπλα
Άδειασμα νερού από κανάτα σε ποτήρι. Όσο πιο δυνατό γίνεται το παιδί τόσο περισσότερο νερό μπορεί να έχει αρχικά η κανάτα.
Πιάσιμο διάφορων αντικειμένων με μανταλάκια
Στύψιμο σφουγγαριού
Κόψιμο με ψαλίδι
Να προσπαθεί να πιάσει μικρά αντικείμενα με την πιάστρα για τον πάγο
Πλαστελίνη (ιδιαίτερα όταν προσπαθεί αν την μαλακώσει και να την κάνει μια μπάλα)
Να περνάει χάντρες σε κορδόνι
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΩΣΤΟΥ ΚΡΑΤΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΜΟΛΥΒΙΟΥ
Ικανότητα να χρησιμοποιούμε διαφορετικά ποσοστά πίεσης – Ελαφρύ άγγιγμα
Δράσεις για παιδιά:
Να προσπαθούν να πιάσουν εύθραυστα αντικείμενα (δημητριακά, ζαχαρωτα κλπ) με τα δάχτυλα ή με τσιμπιδάκι, χωρίς να τα διαλύσουν
Να ζωγραφίσουν σε χαρτί κουζίνας (και όχι σε κανονικό χαρτί) χωρίς να το σκίσουν
Να φτιάξουν ντόμινο με όσο το δυνατόν περισσότερα κομμάτια χωρίς να τα ρίξουν
Να παίξουν με σταγονόμετρο προσπαθώντας να ελέγξουν πόσες σταγόνες ρίχνουν
ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
Δράσεις για παιδιά:
Να παίζουν με σβούρες σε διάφορα μεγέθη και να επιτυγχάνουν την περιστροφή τους
Να περιστρέφουν καρύδια ή αμύγδαλα (με το τσόφλι τους)
ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ ΤΩΝ ΜΕΡΩΝ ΤΟΥ ΧΕΡΙΟΥ
Δράσεις για παιδιά:
Βάζουμε στο χέρι του παιδιού νομίσματα και ζητάμε να μας τα δώσει πίσω ένα-ένα χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα και το δείκτη χωρίς όμως να του πέσουν τα άλλα από την παλάμη.
ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΚΑΡΠΟ
Δράσεις για παιδιά:
Να τοποθετεί αντικείμενα που βρίσκονται σε κάθετη θέση το ένα πάνω στο άλλο (πχ επιτραπέζια παιχνίδια)
Να ζωγραφίζει – γράφει σε χαρτί που βρίσκεται όρθιο απέναντί του (καβαλέτο – πίνακας κλπ)
Να χρησιμοποιεί πλάστη για να ισιώσει μια μπάλα πλαστελίνης ή ζυμάρι (εδώ πρέπει να προσέχουμε τα χέρια να είναι ανοιχτά στο ύψος των ώμων και όχι κλειστά).
Πηγή: kindykids.gr

Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2017

ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ ΕΤΟΙΜΑΖΟΜΑΣΤΕ ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ...


   

  
  
    
  
  

    

ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΛΦΑΒΗΤΑΣ...

Ένα τέτοιο παιχνίδι - δραστηριότητα είναι το σημερινό... 

Απλό, εκπαιδευτικό και διασκεδαστικό.. Με μια λέξη.. 
Α υ τ ο κ ό λ λ η τ α !!! 

Δεν νομίζω να υπάρχει παιδί που να μην του αρέσει να κολλάει αυτοκόλλητα... Αυτό είναι το διασκεδαστικό κομμάτι... (Extra bonus.. αυτοκόλλητα "μήλα" να γεμίσουν το δέντρο μας..)

 
Το εκπαιδευτικό;; Τα αυτοκόλλητα έχουν πάνω τα γράμματα της αλφαβήτου... Το ίδιο και οι θέσεις τους πάω στο δέντρο.. 
(Extra bonus.. άσκηση λεπτής κινητικότητας των δαχτύλων..)


Απλό... Το πιτσιρίκι πρέπει να κολλήσει τα μήλα στη σωστή τους θέση... 




Το δέντρο μπορεί να έχει μικρά γράμματα .. το ίδιο και τα μήλα.. 




Ή το δέντρο μπορεί να έχει κεφαλαία γράμματα και τα μήλα να έχουν τα μικρά.. 'Η και το αντίστροφο.. 


 
Μπορούμε να κολλήσουμε τα γράμματα με τη σειρά ή να διαλέγουμε ένα τυχαίο.. 



Την ώρα που τα κολλάμε, μπορούμε να λέμε και λέξεις που αρχίζουν από αυτό το γράμμα.. 
Ή και όχι... Ή ποιος θα πει πρώτος μια λέξη από αυτό το γράμμα... (Ο Νικόλας συνήθως με κερδίζει..χεχεχε)

Αρκεί να το διασκεδάσουμε.. 


Το μόνο που χρειάζεστε είναι τα δέντρα... 
Μπορείτε να τα κατεβάσετε πατώντας εδώ(κλικ) και είναι μόνο για προσωπική σας χρήση... 


Υπάρχει και ένα κενό για να φτιάξετε και δική σας επιλογή.. αν θέλετε... Ίσως ανακατεμένα κεφαλαία και μικρά.. Γιατί όχι και αριθμούς.. Ή αγγλικά γράμματα...

Τα στρογγυλά αυτοκόλλητα μπορείτε να τα βρείτε σε όλα τα βιβλιοπωλεία και υπάρχουν σε διάφορα χρώματα.. Εγώ διάλεξα κόκκινα γιατί ήθελα να γίνουν μήλα.. 

Extra bonus: Αν πλαστικοποιήσετε το δέντρο μπορείτε να κολλάτε τα μήλα ξανά και ξανά.. 
Απλό, εκπαιδευτικό και διασκεδαστικό... Ελπίζω να σας άρεσε.. Όπως και σε μας!!! 


Δευτέρα 28 Αυγούστου 2017

ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ....

Το παιχνίδι κι η εφαρμογή του στην θεραπευτική συνεδρία

Το παιχνίδι κι η εφαρμογή του στην θεραπευτική συνεδρία

Οι θεωρίες που αφορούν στο παιχνίδι και στη σημαντικότητα αυτού για την ανάπτυξη ενός ανθρώπου είναι τόσες πολλές που δεν θα μπορούσαν να χωρέσουν όλες εδώ. Με βασική αρχή ότι το παιχνίδι είναι μία γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα στο παιδί και το θεραπευτή- Εμψυχωτή μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα που είναι σημαντικό να αναφερθούν είναι:

  • Το παιχνίδι γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ της συγκεκριμένης εμπειρίας και της αφηρημένης σκέψης.
  • Το παιχνίδι αποτελεί έναν έμμεσο ή άμεσο τρόπο προσπάθειας του παιδιού για επικοινωνία με το εξωτερικό του περιβάλλον εκφράζοντας:
    • Ανάγκες – Συναισθήματα
    • Γεγονότα και καταστάσεις
  • Η μετατόπιση του πρωταγωνιστικού ρόλου στο παιδί, μπορεί να αποτελέσει παράγοντα διαχείρισης και αντιμετώπισης αυτού που έχει βιώσει.
  • Η χρήση ‘φανταστικών σεναρίων’ βοηθά το παιδί να ελέγξει τον πόνο και την οποιαδήποτε κατάσταση.
  • Τα παιδιά μπορεί να έχουν σημαντική δυσκολία στην προσπάθεια τους να εκφράσουν πως νιώθουν ή πως έχουν επηρεαστεί από αυτό που έχουν βιώσει.
  • Η ποιότητα της σχέσης μεταξύ του παιδιού και του θεραπευτή- Εμψυχωτή είναι σημαντικός παράγοντας για την παρακίνηση και την ενεργή συμμετοχή του και έτσι καθορίζεται και το αποτέλεσμα της παρέμβασης.

Βάσει των παραπάνω, λοιπόν, είναι κατανοητό πως όταν ένας θεραπευτής- Εμψυχωτής πραγματοποιεί συνεδρίες με παιδιά και εφήβους χρησιμοποιεί το παιχνίδι και τις πολλαπλές του λειτουργίες κατά κόρον. Το παιχνίδι, μάλιστα, ίσως καταλαμβάνει και το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος παρέμβασης που έχει θεσπίσει ο εκάστοτε θεραπευτής.

Αυτό συμβαίνει διότι το παιχνίδι:

  • Διακατέχεται από ένα εσωτερικό κίνητρο
  • Αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανάπτυξης του παιδιού (κινητικά-γνωστικά-αισθητικά-ψυχοκοινωνικά-συναισθηματικά)
  • Εξυπηρετεί τη ‘θέαση’ τόσο του ίδιου του παιδιού όσο και του θεραπευτή
  • Εναρμονίζει διαφόρων ειδών ερεθίσματα

Το παιχνίδι κατά τη διάρκεια μίας συνεδρίας μπορεί να αποτελεί:

  1. Μέσο Αξιολόγησης

Χρήση για αξιολόγηση των τομέων εκτέλεσης και όλων των δεξιοτήτων.

  1. Θεραπευτικό Μέσο

Χρήση ως μέσο παρέμβασης ανάλογα την εποχή, την αρχική αξιολόγηση, τις ανάγκες και τους στόχους.

  1. Στόχος Θεραπείας

Σε πολλές περιπτώσεις το παιχνίδι γίνεται ο ίδιος ο στόχος (π.χ. προσκόλληση σε μία εποχή).

Η θεωρία, λοιπόν, η οποία αναπτύσσεται γύρω από τη λειτουργία του παιχνιδιού είναι τόσο μεγάλη που η εφαρμογή της δεν μπορεί να χωρέσει σε δύο – τρεις γραμμές. Η εφαρμογή του παιχνδιού σε μία θεραπευτική συνεδρία απαιτεί δεξιότητες όπως η ευρυματικότητα, η συσχέτιση στόχου με μέσο, η φαντασία, η προσαρμογή σε γρήγορες αλλαγές κοκ.  Οι θεραπευτές- εμψυχωτές ωστόσο, πέφτουμε πολλές φορές σε παγίδες όπως: 

  • Θεωρούμε ότι ένα παιχνίδι μπορεί από μόνο του να παρέχει τις δεξιότητες τις οποίες θέλουμε να αναπτύξουμε. Ξεχνάμε δηλαδή τον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος μπορεί να εμπεριέχει και τη χρήση εαυτού ως μέσο παρέμβασης.
  • Με αρχή το ότι το παιχνίδι είναι μία γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα σε εμάς και στο παιδί, θεωρούμε ότι πάντα το παιδί πρέπει να διασχίσει τη γέφυρα ώστε να έρθει στον επιθυμητό στόχο που έχουμε θεσπίσει. Ξεχνάμε πως στη γέφυρα αυτή μπορούμε κι εμείς να περπατήσουμε, πλησιάζοντας το παιδί και τις δυνατότητες του.
  • Θεωρούμε το παιχνίδι ως ένα μέσο πάνω στο οποίο μόνο εμείς θεσπίζουμε κανόνες. Πάντα, σχεδόν, ξέρουμε τι να ζητήσουμε από το παιδί, ξέρουμε τον τρόπο με τον οποίο επιθυμούμε να γίνουν τα πράγματα αλλά και εμείς είμαστε αυτοί που δίνουμε πάντα τις κατευθύνσεις. Παγιώνουμε δηλαδή μία ιεραρχία η οποία σε καμία περίπτωση δε χαρακτηρίζει μία υγιή και επικοδομητική θεραπευτική σχέση και εμπιστοσύνη.
  • Ξεχνάμε ότι το παιχνίδι είναι η ελευθερία έκφρασης των παιδιών. Μέσα από αυτό μπορούν να επικοινωνήσουν, να εκφραστούν και να λύσουν τα προβλήματα τους. Μέσα στον επαγγελματισμό μας, δεν δίνουμε τη δυνατότητα στο παιδί να παίξει ελεύθερα, ξεχνώντας μία βασική αρχή του επαγγέλματος μας – την παρατήρηση/θέαση.
  • Μέσα στη συνεδρία, πολύ συχνά, πράττουμε σαν να είμαστε οι μόνοι υπεύθυνοι. Εμείς ορίζουμε τι θα παίξουμε και εμείς θέτουμε το πόση ώρα θα διαρκέσει η εκάστοτε δραστηριότητα. Με αυτή τη συμπεριφορά όμως, ξεχνάμε τη βασική μας ιδιότητα – την ικανότητα μας να προσαρμόζουμε πρώτα εμάς και μετά ολόκληρη τη συνεδρία βάσει αυτού που θα διαλέξει το εκάστοτε παιδί. Βάσει αυτού, δηλαδή, που για κάποιο λόγο φαίνεται ότι το ίδιο το παιδί θέλει να το χρησιμοποιήσει (εσωτερικό κίνητρο).
  • Αδυνατούμε να εισάγουμε την ‘παύση’ – μία παύση απλή και όχι ένα διάλειμμα που παραπέμπει σε ένα νοησιαρχικό σχολείο. Σε αυτή την παύση, ο θεραπευτής μπορεί να παρατηρεί τι κάνει το παιδί, τι παίζει και με ποιο τρόπο. Ο θεραπευτής-Εμψυχωτής  γίνεται αόρατος (δεν δίνει οδηγίες, δεν κατευθύνει, βλέπει εάν το παιδί έχει γενικεύσει αυτό που έχουν κάνει στη συνεδρία, εάν το έχει κατανοήσει).
  • Σε μία συνεδρία, εμείς οι θεραπευτές- Εμψυχωτές είμαστε πάντα προετοιμασμένοι καθώς το απαιτεί η εργασιακή μας ταυτότητα. Το παιδί όμως που έρχεται, δεν ξέρουμε ποτέ τι έκανε πριν, τι θα κάνει μετά και με τι διάθεση έρχεται σε εμάς. Όπως πολλές φορές, εμείς δεν είμαστε σε ‘φάση’ να δουλέψουμε, έτσι και το κάθε παιδί έχει το δικαίωμα να έρθει στη συνεδρία όντας σε ‘φάση’ να μην επενδύσει σε εμάς και στη θεραπεία. Εάν δεν μπορούμε να σεβαστούμε αυτή τη συμπεριφορά, πολλές φορές καταλήγουμε σε ένα bullying παιχνιδιού «παίξε».
  • Μπερδεύουμε τους όρους ‘παιδικό’ και ‘παιδιάστικο’. Αυτό ξεκινά από τον τρόπο ομιλίας και μπορεί να φτάσει σε όλη τη συμπεριφορά μας.
  • Αδυνατούμε πολλές φορές να εισάγουμ την ευελιξία σε όλο το πλαίσιο της εργοθεραπευτικής διαδικασίας. Συνήθως οι θεραπευτές- εμψυχωτές κάθονται στην ίδια θέση και στο ίδιο δωμάτιο (που αυτό μπορεί να φέρει και μία ασφάλεια στο παιδί). Η αλλαγή του χώρου (έστω και το περιβάλλοντος χώρου), η είσοδος νέων τρόπων προσέγγισης, η συνεχής αλλαγή δομής της συνεδρίας, η καταπάτηση κανόνων και η δημιουργία νέων καθώς και οι εν δυνάμει προσαρμογές που μπορεί να γίνουν καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεδρίας, μπορεί να βοηθήσουν στην ανάπτυξη μίας ευελιξίας θεραπευτή- Εμψυχωτή και παιδιού.
  • Περιοριζόμαστε στο καθιστικό παιχνίδι. Με βάση την ανάπτυξη των δεξιοτήτων, πολλά εργοθεραπευτικά πλάνα περιλαμβάνουν μία ‘στερεοτυπική’ προσέγγιση που βασίζεται στην ύπαρξη ενός γραφείου ανάμεσα στο παιδί και τον θεραπευτή, που ναι μεν εξυπηρετεί το πλάνο αλλά από την άλλη δημιουργεί μία απόσταση στη δυαδική τους σχέση.

Τέλος, καλό θα ήταν να αναφερθεί ότι η γέφυρα επικοινωνίας που έχουμε αναπτύξει με τα παιδιά στηρίζεται σε δύο βάσεις. Στη μία στεκόμαστε εμείς και στην άλλη το παιδί. Η γέφυρα αυτή, λοιπόν, θα πρέπει να χτιστεί με πολλή προσπάθεια και πείσμα, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ένας σεισμός μπορεί να είναι καταστροφικός. Η γέφυρα είναι ένα κατασκεύασμα που πολλές φορές χρειάζεται να το χτίζουμε ξανά και ξανά.

Τετάρτη 23 Αυγούστου 2017

ΠΟΙΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ...

Ποιες Μαθηματικές Δεξιότητες θα πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί προσχολικής ηλικίας;
Είναι ιδιαιτέρως χρήσιμο να γνωρίζουμε ποιες δεξιότητες έχει κατακτήσει ένα παιδί 3-4 ετών στον τομέα των Μαθηματικών
Αποτελούν έναν ενδεικτικό δείκτη μέτρησης της ανάπτυξης του, αλλά και μια ένδειξη για τη μετέπειτα μαθητική του πορεία. Ένα παιδί προσχολικής ηλικίας είναι σε θέση:
  • Να μετρά τουλάχιστον πέντε (5) αντικείμενα
  • Να κατανοεί τις έννοιες της ποσότητας (λιγότερο- περισσότερο) και του μεγέθους (μικρότερο- μεγαλύτερο) και να τις χρησιμοποιεί σωστά κι αβίαστα στον καθημερινό του λόγο.
  • Να μετρά ως το δέκα χωρίς να μπερδεύεται.
  • Να κατανοεί πως το αριθμητικό ψηφίο «3» σημαίνει τρία (3) αντικείμενα. Να κατανοεί με τον ίδιο τρόπο τα ψηφία 1-5.
  • Να μπορεί να προσθέτει και να αφαιρεί μικρούς αριθμούς (1-5) οικείων και γνώριμων αντικειμένων.
  • Να μπορεί να τοποθετεί τα αριθμητικά σύμβολα των αριθμών 1-5 με τη σωστή σειρά από το μικρότερο στο μεγαλύτερο.
  • Να αναγνωρίζει όλα ή μέρος του συνόλου των σχημάτων.
  • Να μπορεί να κάνει ταξινόμηση αντικειμένων με βάση το σχήμα, το χρώμα ή το μέγεθος.
  • Να δείχνει ενδιαφέρον και περιέργεια για τους αριθμούς που υπάρχουν στο περιβάλλον του και τη χρησιμότητά τους στην καθημερινή ζωή.
Οι παραπάνω δεξιότητες δεν αποτελούν καθοριστικά κριτήρια αξιολόγησης της ανάπτυξης και των ικανοτήτων ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας. Σε περίπτωση που το παιδί δεν έχει κατακτήσει κάποια από τις παραπάνω δεξιότητες δε σημαίνει απαραίτητα πως θα δυσκολευτεί ή θα αποτύχει στο μάθημα των Μαθηματικών. Σε κάθε περίπτωση μπορείτε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού εάν το παιδί δεν μπορεί ή καθυστερεί να κατακτήσει μαθηματικές δεξιότητες.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός – Συγγραφέας
MSc Σχολική Ψυχολογία

Σάββατο 12 Αυγούστου 2017

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΣΥΧΝΑ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΕΥΡΗΜΑΤΙΚΑ...



Σύμφωνα με νέα βρετανική έρευνα, τα παιδιά που χρησιμοποιούν πολύ τα χέρια τους είναι περισσότερο ευρηματικά και σκέφτονται πιο πρωτότυπες ιδέες, συγκριτικά με τους συνομηλίκους τους, που αξιοποιούν λιγότερο τα χέρια τους.

Οι ψυχολόγοι Elizabeth Kirk και Carine Lewis από τα Πανεπιστήμια «University of York» και «University of Hertfordshire» αντίστοιχα, έκαναν μια σειρά από πειράματα. Στο πρώτο πείραμα μοίρασαν εικόνες από αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως εφημερίδες, τενεκεδένια κουτιά και κατσαρόλες σε 78 παιδιά, ηλικίας 9-11 ετών και τους ζήτησαν να σκεφθούν και να καταγράψουν μια σειρά από χρήσεις που θα μπορούσαν να έχουν τα αντικείμενα αυτά. Στο δεύτερο πείραμα, οι ειδικοί έδωσαν τα αντικείμενα σε μια άλλη ομάδα με 54 παιδιά, ηλικίας 8-11 ετών, από τα οποία ορισμένα παιδιά φορούσαν γάντια ενώ κάποια άλλα όχι, και τους ζήτησαν να τα χρησιμοποιήσουν με διάφορους τρόπους, πέρα από την κοινή τους χρήση.

Μέσα από αυτά τα πειράματα οι δύο ερευνήτριες διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που είχαν τη δυνατότητα και επιπλέον παροτρύνθηκαν να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους, εξερεύνησαν καλύτερα τις ιδιότητες των αντικειμένων που τους είχαν δοθεί και σκέφτηκαν κατά μέσο όρο 53 καινοτόμες χρήσεις για τα αντικείμενα αυτά. Αντίθετα, τα παιδιά που δεν ενθαρρύνθηκαν να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους πρότειναν μόλις 13 δημιουργικές χρήσεις.

«Τα ευρήματα είναι εξαιρετικά σημαντικά τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους γονείς. Οι χειρονομίες μπορούν πράγματι να τα βοηθήσουν να σκεφτούν φρέσκες ιδέες. Τα παιδιά θα πρέπει να ενθαρρύνονται να σκέφτονται με τα χέρια τους», δήλωσε η Kirk.