ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ...

ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ...
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ " ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ"...

Δευτέρα 26 Ιουνίου 2017

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ...



1. Συνθετική παιγνιόδραση - η μέθοδος
2. Θεατρικό παιχνίδι
3. Κίνηση - σωματική έκφραση - έκθεση
4. Εμψύχωση ομάδας
5. Βασικοί στόχοι της μεθόδου
6. Το παιχνίδι ως θεραπευτικό εργαλείο ανάπτυξης & εξέλιξης
7. Το θεατρικό παιχνίδι στην εκπαίδευση - οργάνωση παράστασης
8. Θεατρικές τεχνικές (εκφραστικά μέσα - υποκριτική )
9. Μουσικοκινητική αγωγή...

1. Συνθετική παιγνιόδραση - η μέθοδος

Τεχνικές & προσεγγίσεις από:

- Θέατρο: Αυτοσχεδιασμοί, λεκτική & μη λεκτική επικοινωνία, συγκινησιακή μνήμη, ακουστική αντίληψη, σωματική δράση.
- Μουσική - μουσικοθεραπεία: Μουσική δημιουργία & ακρόαση, ήχοι & δονήσεις.
- Χορός - χοροθεραπεία: Σωματική επίγνωση & έκφραση, ενεργοποίηση αισθήσεων, κιναίσθηση, ροή, βλέμμα.
- Συνθετική ψυχολογία - συμβουλευτική: Ελεύθερος συνειρμός, ενεργητική ακρόαση, επικέντρωση στο εδώ & τώρα, ανάληψη ευθύνης, αύξηση ευθύνης, ανατροφοδότηση.
- Παιγνιοθεραπεία: Ενσωματικό παιχνίδι, παιχνίδι ρόλων.
- Δραματοθεραπεία: Μίμηση, κίνηση, καθοδηγούμενη φαντασία, συμβολισμοί.
- Εικαστική θεραπεία: Ζωγραφική, μάσκες, εικόνες, κολλάζ, ερμηνεία συμβόλων.
- Λογοτεχνία: Αφηγηματικές δράσεις, εικόνες, εκφραστικά μέσα, μύθοι & παραμύθια.


2. Θεατρικό παιχνίδι

Ασκήσεις επικοινωνίας & συνεργασίας
Ασκήσεις ενεργοποίησης & ανάπτυξης εμπιστοσύνης
Ανάπτυξη δημιουργικότητας
Τεχνικές έκφρασης
Τεχνικές έκθεσης
Λεκτική / μη λεκτική επικοινωνία
Τεχνικές ενεργοποίησης φαντασίας
Τεχνικές ενεργοποίησης αισθήσεων
Παντομίμα
Αυτοσχεδιασμός
Παιχνίδια ρόλων
Παιχνίδια με ήχους
Παιχνίδια λέξεων / λόγου / πνευματικά παιχνίδια
Παιχνίδια παρατηρητικότητας
Παιχνίδια με μουσική & κίνηση
Παιχνίδια γνώσεων / γρίφων
Παιχνίδια ταχύτητας & αντανακλαστικών
Τεχνικές καθοδηγούμενης φαντασίας
Ασκήσεις αυτοσυγκέντρωσης & χαλάρωσης


3. Κίνηση - σωματική έκφραση

Εξερευνώντας και γνωρίζοντας το σώμα μας, καλλιεργώντας την κίνηση των μελών μας και οριοθετώντας το, μαθαίνουμε μέσω αυτού, να εκφραζόμαστε.  Μαθαίνουμε να επικοινωνούμε, να ερμηνεύουμε τα συναισθήματα όπως αυτά παρουσιάζονται μέσα από τον αυθορμητισμό της κίνησης. Στο πρόγραμμα αυτό, θα ερευνηθούν τα χαρακτηριστικά & τα όρια της κίνησης και θα καλλιεργηθεί η συνειδητότητα του σώματός μας, με σκοπό να εκπέμπει το επιθυμητό νόημα και συναίσθημα.  Θα μελετηθεί το πώς η στάση του σώματος και οι χειρονομίες μπορούν να δώσουν διαφορετικά μηνύματα, να καθοδηγήσουν τον παρατηρητή, να επεξηγήσουν ή ακόμη και να ανατρέψουν τα εμφανή. Τέλος, θα δοθεί έμφαση στην άνεση της έκθεσης σε κοινό, της έκθεσης στην κριτική και της δημιουργικής αξιοποίησης αυτής.

Γνωρίζω το σώμα μου, γνωρίζω τον κόσμο
Ενεργοποίηση των αισθήσεων
Εγώ, εσύ, εμείς – προσωπική κίνηση, ομαδική κίνηση
Ασκήσεις ανάπτυξης εμπιστοσύνης
Χειρονομίες και νοήματα
Χειρονομίες και συναισθήματα
Το βλέμμα
Αναγνώριση του εύρους κίνησης του κορμού & των άκρων
Διαδοχή της κίνησης - Η ροή
Η δυναμική στην κίνηση
Απομόνωση
Κατεύθυνση & απόφαση
Η χρήση και η χρησιμότητα της αναπνοής
Ήχος και κίνηση
Η παύση χορεύει - κίνηση & ακινησία
Η μουσική και πώς μας επηρεάζει ψυχικά-συναισθηματικά-κινητικά
Η μουσική και πώς την χρησιμοποιούμε ως μέσο έκφρασης
Η έννοια της φόρμας.  Από τη μουσική στην κίνηση
Καθοδηγούμενος & μη αυτοσχεδιασμός
Η κίνηση και η αφήγηση. Το σώμα μας λέει μια ιστορία
Η έκθεση
Ο χώρος:  Άξονες & επίπεδα - ο χώρος που καταλαμβάνω - ο χώρος & η ομάδα - αξιοποιώντας το χώρο - επίγνωση του ατομικού & ομαδικού χώρου



4. Εμψυχωτική διαδικασία

Τι είναι εμψύχωση
Το παιχνίδι και η σπουδαιότητά του
Δημιουργία ομάδας: διάρκεια, μέγεθος & επιλογή μελών

5. Το παιχνίδι ως θεραπευτικό εργαλείο ανάπτυξης & εξέλιξης

Το παιχνίδι ως μέσο έκφρασης ιδεών & συναισθημάτων.  Ως μιας διαρκής διαδικασία μύησης και τροφοδότησης ενέργειας.  Το παιχνίδι ως εργαλείο για την καλλιέργεια της προσωπικής μας εξέλιξης.  Το παιχνίδι ως τρόπος ζωής.
Μέσα από τη βιωματική εμπειρία, δίνεται η δυνατότητα στον συμμετέχοντα να δοκιμάσει νέες συμπεριφορές, να μάθει να εκφράζεται ελεύθερα,να παρατηρεί, να αποδέχεται, να σχετίζεται, να συμφιλιώνεται με τις διαφορετικές πλευρές της προσωπικότητάς του.  Να ερευνά, να βιώνει & να μελετά μεθόδους που αποβλέπουν στην ανάπτυξη και την εξισορρόπηση όλων των όψεων της ζωής και στην εναρμόνισή του με το κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον.
Η διαδικασία αυτή ενθαρρύνει την προσωπική εξέλιξη & τη διάθεση για αλλαγή και μπορεί να συμβάλλει αποφασιστικά στη βελτίωση της προσωπικής & επαγγελματικής ζωής του εμψυχωτή.
Στοχεύει να βοηθήσει τους συμμετέχοντες:

Να αναπτύξουν θετικούς τρόπους επικοινωνίας & έκφρασης
Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους
Να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση
Να καλλιεργήσουν την επαφή με τον εαυτό τους & τους άλλους
Να ξεκαθαρίσουν τα σημαντικά
Να τροφοδοτηθούν με ενέργεια
Να εναρμονιστούν με τη ροή
Να διερευνήσουν την ποιότητα της κατεύθυνσης του βίου τους
Να ενδυναμωθούν μέσω της βιωματικής εμπειρίας νέων συμπεριφορών
Να ενισχύσουν μια θετική στάση ζωής μέσα απ' τη χαρά & το παιχνίδι
Να καλλιεργήσουν τη διάθεση για αλλαγή & ανάπτυξη που διαρκεί


6. Θεατρική διαδικασία

Βασικές γνώσεις & τεχνικές καλλιέργειας ομαδικής εργασίας
Επαφή με το σώμα, τη φωνή, το χώρο
Η δυναμική της γλώσσας του σώματος
Έκθεση
Προσαρμοστικότητα
Βασικές αρχές του συστήματος Στανισλάβσκι
Ρυθμός – χρόνος – φαντασία – χώρος
Δράση - φαντασία - συγκινησιακή μνήμη
Δοσμένες συνθήκες - το μαγικό εάν
Σωματική κίνηση & έκφραση
Πολλαπλή χρήση αντικειμένου
Μετάφραση του ερεθίσματος σε δράση – εκμετάλλευση του τυχαίου – ετοιμότητα στο λόγο και την κίνηση – ανατροπή – αυτοσχεδιασμός – ευελιξία ανάλογα με τις συνθήκες
Ανάλυση - σύνθεση ρόλου (χαρακτήρες & τύποι).  Εσωτερική & εξωτερική ζωή του χαρακτήρα
Προοπτική στο πλάσιμο του ρόλου
Βασικές ασκήσεις υποκριτικής
Εκφραστικά μέσα, κίνηση, ρυθμός, λόγος.  Χρονορυθμός στο λόγο - χρονορυθμός στην κίνηση
Ακουστική αντίληψη
Άρθρωση - προφορά - στίξη - αναπνόηχα
Τόνος - παύση - τονισμός - ένταση - χροιά
Ιδιότητες του λόγου - υγιεινή της φωνής
Βασικές ασκήσεις ορθοφωνίας
Κίνητρα για έρευνα & πειραματισμό


7. Εκπαιδευτική διαδικασία

Σχέση θεάτρου - εκπαίδευσης - παιχνιδιού
Η μεγάλη προσφορά του θεατρικού παιχνιδιού στην εκπαίδευση
Το θεατρικό παιχνίδι στις διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης
Το θεατρικό παιχνίδι σαν μέσο διδασκαλίας
Παραμύθι - ένα εκπαιδευτικό εργαλείο για την καλλιέργεια τεχνικών αφήγησης & μετάδοσης γνώσης
Δραματοποίηση παραμυθιού
Οργάνωση παράστασης

Φτιάχνοντας το δικό μας έργο - τεχνικές δημιουργικής γραφής, αξιοποίηση της διδακτικής ύλης ως πρωτογενές υλικό για παράσταση
Προσαρμογή ενός θεατρικού έργου σε συγκεκριμένη ομάδα
Αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας, διανομή ρόλων, διαχείριση εντάσεων, κατανομή δραστηριοτήτων, προγραμματισμός εργασιών, πρόβες
Παρουσίαση: σκηνογραφικές & ενδυματολογικές προτάσεις, αξιοποίηση χώρου & τεχνικού εξοπλισμού, προσκλήσεις, προγράμματα
Αξιολόγηση της διαδικασίας: επιβράβευση, συναισθηματική διαχείριση της κοινής προσπάθειας, ανταλλαγή εμπειριών


8. Μουσικοκινητική αγωγή

Μουσικοκινητική αγωγή για όλες τις ηλικίες
Το σώμα μας ως μουσικό όργανο
Σύστημα -Orff
Ρυθμός – ρυθμική αγωγή
Ο χώρος
Σχηματισμοί στο χώρο
Θέματα έκθεσης και συστολής
Θέματα δημιουργίας μουσικοκινητικής παράστασης μικρής διάρκειας

Τετάρτη 14 Ιουνίου 2017

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ...


Τίτλος θεματικής ενότητας : Το θεατρικό παιχνίδι στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα ως μέσο εμψύχωσης της σχολικής διδακτικής ύλης.



Το Θεατρικό παιχνίδι διαφέρει από την καθημερινή παραστασιολογία των σχολείων, όπου το προσωπικό στοιχείο εκμηδενίζεται. Είναι ένα καθαρά δημιουργικό συμβάν που προσφέρει στα παιδιά άμεση ικανοποίηση. Δεν υπάρχει ακριβής κώδικας που να καθορίζει τι ακριβώς μπορεί να είναι ένα δημιουργικό συμβάν. Το παιδί ανακαλύπτει μόνο του ένα ρόλο, διαλέγοντας έτσι έμμεσα έναν τρόπο επικοινωνίας και έκφρασης. Ουσιαστικά λοιπόν το θεατρικό παιχνίδι είναι ένας τρόπος επικοινωνίας και έκφρασης. Το σημερινό σχολείο εξακολουθεί να είναι αρκετά νοησιαρχικό και γι ΄αυτό τα παιδιά αναζητούν ευκαιρίες δημιουργικής έκφρασης. Το θεατρικό παιχνίδι στα χέρια του εκπαιδευτικού μπορεί να γίνει το μέσο για να γίνουν αντιληπτές οι ανθρώπινες σχέσεις και τα προβλήματά τους μιας και αποτελεί πεδίο κοινωνικής δράσης.
    Το παιχνίδι είναι η πρώτη μύηση του παιδιού στην τέχνη. Ειδικότερα το θεατρικό παιχνίδι μυεί το παιδί στο θεατρικό φαινόμενο. Μ’ αυτό δεν διδάσκουμε στα παιδιά θέατρο. Δεν τα μαθαίνουμε πώς να γίνουν ηθοποιοί και πώς να υποκρίνονται. Το παιδί παίζει ΔΙΑ του θεάτρου και όχι ΜΕ το θέατρο. Γι’ αυτό δεν απευθύνεται σε χαρισματικά παιδιά ούτε σε χαρισματικούς δασκάλους. Είναι η πιο αποτελεσματική μέθοδος, για να παροχετευτεί δημιουργικά η έμφυτη μιμητική τάση του ανθρώπου. Όσο πιο παιγνιώδης είναι η εκπαιδευτική διαδικασία, τόσο πιο εύκολα και ουσιαστικά το παιδί μαθαίνει.
Το Θεατρικό Παιχνίδι είναι μια γοητευτική διαδικασία με την οποία το παιδί εξοικειώνεται με κάθε δημόσια και ιδιωτική τελετή.


Τι εισπράττουν όμως τα παιδιά μέσα από το θεατρικό παιχνίδι;

v   Ανακαλύπτουν πολλές πτυχές της ζωής, της ανθρώπινης ύπαρξης και γενικότερα του κόσμου.

v   Συνειδητοποιούν τα όρια της φαντασίας και της πραγματικότητας.

v   Κατακτούν τη γνώση μέσα από την αίσθηση, χωρίς να χρειάζεται να αποστηθίσουν ή να παπαγαλίσουν.

v   Αποκτούν μια βιωμένη εμπειρία της χωροχρονικότητας.

v   Υπηρετεί βαθύτατες υπαρξιακές ανάγκες  και συμβάλλει στην αυτογνωσία και στην αυτοσυνείδηση. 

Το Θ.Π δεν είναι παράσταση. Αντίθετα μια παράσταση μπορεί να είναι ένα θεατρικό παιχνίδι.



Σκοπός μας δεν είναι να διδάξουμε στα παιδιά Θέατρο, ούτε να τα μετατρέψουμε σε ηθοποιούς και τους δασκάλους σε σκηνοθέτες. Μας ενδιαφέρει περισσότερο το πώς  λένε κάτι, το πώς το εκφράζουν το πώς λένε κάτι παρά το τι λένε, γιατί το λένε πόσο σωστά ή λάθος το πράττουν.
 Η μορφή και οι τεχνικές του θεατρικού παιχνιδιού μπορούν να μεταβάλλουν τον στερεότυπο τρόπο της διδασκαλίας σε ζωντανή και ευχάριστη διάθεση. Και εδώ πρέπει να σταθούμε λίγο παραπάνω και να επικεντρώσουμε την προσοχή μας.




Οι πιο βασικές τεχνικές του Θ. Π. είναι οι εξής :

·       Η σωματική έκφραση δηλ. καθετί που αναφέρεται σε ελεύθερες δραστηριότητες και διάφορες φόρμες κίνησης. Μέσα απ’ αυτά αυτοεκφράζεται και εκφράζει συναισθήματα και καταστάσεις που δεν μπορεί να εκφράσει με το λόγο.
·       Αυτοσχεδιασμοί δηλ. παιχνίδια που σκοπεύουν να δώσουν την ευκαιρία στα παιδιά ν΄ ανακαλύψουν κάποιες εμπειρίες και να παίξουν μ’ αυτές με τους άλλους.
·       Εκμετάλλευση του τυχαίου είναι μια δυνατότητα που δίνεται από τον εμψυχωτή, ώστε να παρακινήσει τα παιδιά στη δράση.
·       Τα κύρια κωμικά στοιχεία δηλ υπερβολή – αντίθεση ( το παιχνίδι των παρεξηγήσεων) χοντρός και λιγνός.
·       Μάσκα – κούκλα . Η επίδραση της μάσκας είναι καθοριστική της εκφραστικής συμπεριφοράς του παιδιού αλλά και η συμπεριφορά του παιδιού επηρεάζει τη μορφή της μάσκας πάνω στην οποία αποτυπώνει στοιχεία αρχετύπων και αρχέγονων καταστάσεων. Επίσης η κούκλα δίνει πολλές ευκαιρίες για να εκφράσει εμπειρίες και προβλήματα.
·       Παντομίμα : η έκφραση του κάθε παιδιού μετατοπίζεται σε όλο του το σώμα, γιατί βασίζεται στο σώμα, στην αίσθηση και στη φαντασία. Παιχνίδιά με φανταστικά πρόσωπα, σε έναν φανταστικό κόσμο είναι αυτά που προετοιμάζουν και εισάγουν το παιδί στην έννοια της παντομίμας.
·       Γκροτέσκο : η έννοια περιλαμβάνει κάποιες τεχνικές που περιέχουν στοιχεία από το ανεξήγητο, την τρομαχτική διάσταση μιας ανησυχίας ή ην υπερβολική ευδαιμονία ενός ευχάριστου περιστατικού. Είναι η έκφραση ενός κόσμου και ταυτόχρονα η έκφραση ενός κόσμου όπως τη θέλει το παιδί.      




Τα θέματα με τα οποία ασχολείται το θεατρικό παιχνίδι :

v   Δεν είναι καθορισμένα.
v   Αναπαράγονται από τα ίδια τα παιδιά κατά τη διάρκεια του θεατρικού παιχνιδιού.
v   Σχετίζονται με προσωπικά βιώματα, κοινωνικά και φανταστικά γεγονότα των παιδιών.
v   Σχετίζονται με λαϊκές παραδόσεις, θρύλους και παραμύθια.



Οι φάσεις του θεατρικού παιχνιδιού είναι οι εξής:

Ένα ολοκληρωμένο θεατρικό παιχνίδι διεξάγεται σε 3 ή 4 φάσεις.

Ά φάση : Απελευθέρωσης


Στη φάση αυτή βοηθούμε τα παιδιά :
·       Να απελευθερωθούν από αναστολές και δισταγμούς.
·       Να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Το παιδί κινείται και εκφράζεται ελεύθερα στο χώρο. Με τα παιχνίδια σωματικής έκφρασης το παιδί οξύνει την παρατηρητικότητά του, χαλαρώνει, αυτοσυγκεντρώνεται, αποκτά πιο έντονα την αίσθηση του χώρου και του χρόνου.


Β΄ φάση : το παιχνίδι των ρόλων


Πρόκειται για το στάδιο της αναπαραγωγής.
Τα παιδιά στη φάση αυτή ανακαλύπτουν ρόλους, αναπαράγουν και συνθέτουν σύντομους διαλόγους, «μύθους», μέσω των οποίων οι ρόλοι λειτουργούν. Βρίσκουν λύσεις, οδηγούνται σε συγκρούσεις και προβαίνουν σε διάφορες συνθέσεις. Μεταμφιέζονται και αλλάζουν τα σημεία όψης ανάλογα με το ρόλο που επέλεξαν. Διαμορφώνουν ένα περιβάλλον δράσης με διάφορους τρόπους και υλικά. Παίζουν διάφορους ρόλους ανάλογα με το πώς αισθάνονται. Σχηματίζουν ομάδες ρόλων και αναπαράγουν διάφορα θέματα που αναπτύσσονται παράλληλα. Από τα παράλληλα αυτά θέματα και ρόλους ενδέχεται να δημιουργηθεί ένα κύριο θέμα προς το οποίο συγκλίνουν τα υπόλοιπα.

Γ΄ φάση : σκηνικός αυτοσχεδιασμός


Είναι το στάδιο ανάπτυξης και εκτέλεσης ενός θεματολογικού άξονα. Η φαντασία τους ασκείται με έναν εποικοδομητικό τρόπο σε κάτι
συγκεκριμένο. Με την κίνηση ή και το λόγο φτάνουν σ’ ένα σκηνικό αυτοσχεδιασμό, συνθέτοντας τους ρόλους, τις σκηνές και τα θέματα που τα απασχόλησαν. Επιλέγουν τα μουσικά, ηχητικά ακούσματα, τα σκηνικά αντικείμενα και προχωρούν στην τέλεση ενός δρώμενου που παρήγαγαν τα ίδιά.     

Δ΄ φάση : Ανάλυση – συζήτηση


Είναι το στάδιο μιας πολλαπλής επεξεργασίας. Το θεατρικό παιχνίδι μπορεί να τελειώσει με το τέλος της τρίτης φάσης. Μπορεί όμως και να ακολουθήσει συζήτηση και ανάλυση επάνω στις δραστηριότητες που προηγήθηκαν, στον τρόπο που παίχτηκαν οι διάφοροι ρόλοι και τα θέματα.


Ο Ρόλος του ΔΑΣΚΆΛΟΥ ΕΜΨΥΧΩΤΉ

Για τη διεξαγωγή ενός επιτυχημένου θεατρικού παιχνιδιού χρειάζεται ένας ΕΜΨΥΧΩΤΗΣ  - ΔΑΣΚΑΛΟΣ  που να πιστεύει και να αποδέχεται το παιχνίδι ως στοιχείο απαραίτητο για την ανάπτυξη της ανθρώπινης φύσης. Γιατί σύγχρονες επιστημονικές έρευνες και μελέτες καταδεικνύουν ότι το παιχνίδι είναι πηγή πολιτισμού και σήμερα δεν μπορεί να υπάρξει εκπαίδευση χωρίς μέσα σ’ αυτήν να υπάρχουν οι τέχνες και ο πολιτισμός.
v   Ο ρόλος του Εμψυχωτή
Ο εμψυχωτής δρα σε πολλά επίπεδα. Στο παιδαγωγικό, επινοώντας διάφορους τρόπους ώστε τα παιδιά να κινητοποιηθούν και να ανακαλύψουν διάφορους κώδικες επικοινωνίας και έκφρασης. Στοθεατρικό, βοηθώντας τα παιδιά ν’ ανακαλύψουν το παιχνίδι των ρόλων. Στο ψυχολογικό, βοηθώντας τα να αισθανθούν ασφάλεια και εμπιστοσύνη. Στο εκφραστικό, με δράσεις ατομικές και συλλογικές.

Με δυο λόγια ο Εμψυχωτής ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ , δεν εξουσιάζει.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ τα παιδιά και δεν τα ελέγχει. Όταν ΠΑΙΖΕΙ με τα παιδιά,  δεν τους διδάσκει. Δεν μένει αμέτοχος και απαθής στις συγκινήσεις και στα δρώμενα.



Ο ρόλος λοιπόν του δασκάλου – εμψυχωτή είναι καθοριστικός.

Ο δάσκαλος – εμψυχωτής είναι ο συμπαίχτης και ο συνδημιουργός του παιχνιδιού. Είναι το σημείο εκκίνησης ενός σήματος που έχει αποδέκτη την ομάδα. Για να παίξει σωστά το ρόλο του πρέπει :

v   Να μπορεί να αφήσει ελεύθερο το σώμα του.
v   Να απελευθερωθεί από αναστολές και εντάσεις.
v   Να μπορεί να σταθεί μπροστά στα παιδιά χαλαρός, οικείος, ανθρώπινος, χωρίς επισημότητες και διδαχές.
v   Να μπορεί με τη συμπεριφορά του να εμπνεύσει την ομάδα, να της δώσει κίνητρα όχι για να την κατευθύνει όπου θέλει αλλά για να την καθοδηγήσει να ανακαλύψει τη χαρά του παιχνιδιού και της δημιουργίας.

Αν το θεατρικό παιχνίδι μετατραπεί σε μάθημα, είναι σίγουρο ότι δεν θα βρει απήχηση στα παιδιά.


Η σημασία του Θεατρικού Παιχνιδιού στην Εκπαιδευτική Διαδικασία


Το Θ.Π. μπορεί να μεταβάλλει τον παθητικό τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων της σχολικής ζωής σε μια ευχάριστη και δημιουργική διαδικασία , χωρίς να θίγεται το Αναλυτικό πρόγραμμα. Το Θ.Π μπορεί να εφαρμοστεί σε όλα τα μαθήματα με στόχο να μπορέσει ο μαθητής να βιώσει το κάθε μάθημα , με αποτέλεσμα την καλύτερη κατανόησή του , χωρίς να χρειάζεται να αποστηθίσει ή να παπαγαλίσει.  Για παράδειγμα στο γλωσσικό μάθημα το Θ.Π. βοηθά :

v   Στο ξεπέρασμα των δυσκολιών που έχουν σχέση με την γλωσσική επικοινωνία και τον προφορικό λόγο.
v   Στην κατανόηση των χαρακτήρων, του ψυχισμού, της ποίησης, του συναισθήματος.
v   Και τέλος του δίνει την ευκαιρία να ασκηθεί στην παραγωγή προφορικών κειμένων.



Συμπερασματικά θα λέγαμε πως το θεατρικό παιχνίδι αποτελεί άριστο μέσο ευαισθητοποίησης των παιδιών, όχι μόνο στο θέατρο αλλά και στη γενικότερη πολιτιστική τους εκπαίδευση, διευρύνει την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία και επιδρά θετικά στην ενεργοποίηση και δημιουργική συμμετοχή των παιδιών στα μαθήματα και στις άλλες σχολικές δραστηριότητες. Τέλος, αποτελεί δυναμικό, μεθοδολογικό και εμπεδωτικό εργαλείο στα χέρια του δασκάλου.